ZABETH VAN VEEN OVER ZELFINZICHT, ZELFVERTROUWEN EN ZICHTBAARHEID

Hoe zorg je ervoor dat de kennis, know how en informatie die je bezit ook gehoord en gezien worden? Ze is sinds 2005 imagodeskundige, expert op het gebied van personal branding en zichtbaarheid en is een veelgevraagd commentator in de media. In beeld bij ZijSpreekt: Zabeth van Veen.

Wat is jouw verhaal?
Voor zowel een organisatie als voor ieder individu geldt dat kennis, kunde en inhoud om de juiste verpakkingen vragen. Daarom inspireer, adviseer, coach en train ik professionals met mijn bedrijf ImagoMatch. Zowel in zakelijke als in bestuurlijke omgevingen, aan mannen en vrouwen en bij grote en kleine bedrijven alswel aan zzp'ers en politici. Ook word ik vaak gevraagd om imago-advies en/of -commentaar te geven in de media.

Hoe ga je te werk?
Iemand komt geloofwaardig over als zijn of haar buitenkant matcht met de boodschap die hij of zij brengt. Die twee aspecten probeer ik bij elkaar te brengen. We leven in een belevingseconomie. Zichtbaarheid is belangrijker dan ooit, zowel digitaal als in het ‘echte' leven. Mijn eerste vragen aan cliënten zijn dan ook altijd: ‘Wie ben je, wat is je boodschap en wat wil je uitstralen?' Want hoe een ander jou ziet, kan heel anders zijn dan het beeld dat je van jezelf hebt. Overigens zijn persoonlijke coachingssessies altijd 1 op 1 en heb ik een beroepsgeheim, dus persoonlijke namen zul je van mij nooit horen.

Wie komen naar je toe?
De mensen die naar mij toekomen hebben allemaal inhoud genoeg, maar willen net wat hulp bij hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Ook al zeggen ze soms dat ze het niet kan schelen hoe ze eruit zien: van een compliment of van een blijk van waardering op z'n tijd, worden we allemaal beter. En: uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat het niet alleen gaat om anderen, maar ook om hoe je over jezelf denkt. Als je er professioneel uitziet, ga je ook beter presteren. Ook al zit je de hele dag alleen op een werkplek.

Heb je een concreet voorbeeld?
Afgelopen jaar was een hele moderne gemeente in het midden van het land één van mijn klanten. Wat veel mensen niet weten is dat deze gemeente één van de eerste 'smart cities' is van Nederland. Bij zulke instellingen werken hele goede en kundige professionals, maar het zijn niet de types die gewend zijn om dat ook van de daken te schreeuwen. Ik ben begonnen op een zogenaamde ‘heidag' van Burgemeester & Wethouders om voor de verkiezingen hun performance te perfectioneren. Want ook kiezers laten zich leiden in het onderbewuste door uiterlijkheden. Dit beviel zo goed dat ik daarna werd gevraagd om zowel het managementteam als de adviseurs te trainen. Aan het MT heb ik een masterclass gegeven met als nevendoel teambuilding. Daarover waren ze zo enthousiast dat ze met hun adviseurs tevens een workshop bij me boekten. Deze mensen, die heel belangrijk zijn voor het gemeentebestuur, zitten namelijk ook veel om tafel met externen. Behalve de groepssessies hebben beide groepen ook bijna allemaal een individuele coaching gedaan: diepte-interview, advies en praktische tips, inclusief het goed verwoorden en over de bühne brengen van hun elevator-pitch.  En tenslotte hebben alle secretaresses het budget voor hun jaarlijks etentje besteed om bij mij een LinkedIn-sessie te doen, inclusief fotoshoot. Je begrijpt: deze gemeente is nu behalve smart city ook nog eens de best geklede gemeente van Nederland. ;)

Wat is je doel?
Vooroordelen en iemand heel snel in een hokje plaatsen doet iedereen. Zo zijn mensen nou eenmaal geprogrammeerd. Dat heeft te maken met ons limbisch systeem, ons hersengedeelte dat betrokken is bij emoties en herinneringen. Mijn doel is niet perse mensen mooier maken, maar er voor zorgen dat ze overkomen zoals ze van binnen zijn en in relatie tot het werk van hen wordt verwacht. Ik kijk dus psychologisch, maar ook heel technisch naar klanten.

De eerste indruk is essentieel?
Er zijn in de huidige tijd drie fasen van ‘een eerste indruk' maken. Allereerst wordt iedereen voorafgaand aan een afspraak alvast gegoogeld. Na het digitaal binnenkomen volgt uiteraard de fysieke entree. Hoe je binnenkomt en wat je aan hebt, is dus belangrijk. Dan is er het derde moment, als je handen schudt en gaat spreken. Wat je zegt en hoe je praat als je ergens voor de eerste keer je mond opendoet, dat hoort allemaal bij de eerste indruk die mensen vormen en die vaak maatgevend is voor de rest.

Hoe ben je op dit thema terecht gekomen?
Het is een combinatie van aangeboren interesse in het effect van uiterlijkheden bij mij, een vooruitziende blik en het mooi vinden om mensen te zien groeien en opbloeien. Het gaat om zelfinzicht, zelfvertrouwen en zichtbaarheid. Mensen intrinsiek motiveren, zodat ze er zelf ook lol in krijgen. En hun verhalen inspireren mij ook weer. Een aantal cliënten van me heeft niet lang na hun training mooie carrièrestappen gezet. Ja, daar word ik wel blij van.

Wat wil je bereiken met je verhaal?
Het is essentieel dat mensen zich kunnen ontplooien en doen waar ze goed in zijn. Zodat zij beoordeeld worden op zaken die er werkelijk toe doen.

Imagodeskundige Zabeth van Veen boeken? Bekijk ook haar profiel en bel met sprekersbureau ZijSpreekt.

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Mediaplatform Vaker in de Media ((VIDMnl) en Sprekersbureau ZijSpreekt reikten in de week van 5 februari 2018 veertien prijzen uit aan de vrouwelijke experts die zich volgens het publiek het best hebben geprofileerd in de media. Samenstelling compilatie uitreiking: VIDMnl

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.