KARIN ALBERS OVER KIEZEN VOOR NATUURBEHOUD

Haar ambitie is de natuur vooruit te helpen door ecologische kennis te delen met organisaties en consumenten en hen te inspireren. Met die kennis kunnen ze in hun activiteiten en keuzes de natuur een rol laten spelen. InBeeld bij ZijSpreekt: landschapsecoloog Karin Albers over kiezen voor natuurbehoud.

Wat is jouw verhaal?
Per saldo gaat de natuur er elk jaar op achteruit en daardoor komen ook mensen in de problemen. Karin: “Het is mijn missie als spreker om mensen en organisaties in beweging te krijgen en ze te helpen keuzes te maken waarin natuur wordt meegewogen. Ik bied de kennis aan en een roadmap op basis waarvan iedereen zelf bepaalt. Keuzes met minder ecologische impact, maar met winst voor mens én natuur. ”

Wat wil je bereiken met je verhaal?
Het wordt hoog tijd dat ecologen en biologen hun geiten-wollen-sokken-imago van zich afschudden. Ik ben zelf een gedreven, nuchtere, zakelijke professional die mijn vak als ecoloog, academicus en businesswise ondernemer al vele jaren combineert.

Deze combinatie is belangrijk want je kan die natuurambitie hebben vanuit een intrinsieke waarde vanuit de natuur zelf, maar ik realiseer me heel goed dat voor bedrijven en consumenten de financiële kant belangrijker is. De natuur kan echter ook op heel veel manieren voordelen bieden en daar wil ik iedereen graag op wijzen. Door juist de winst van de natuur te laten zien kan ik een bredere doelgroep aanspreken. Zelf kan ik bijvoorbeeld enorm genieten van kamperen in een tentje en dan 's ochtends wakker worden van een symfonie van zingende vogels. Laten we er met z'n allen alles aan doen om zulk genot te kunnen behouden.

Kun je een voorbeeld noemen uit eigen ervaring?
Een mooi voorbeeld is de bierbrouwerij van Heineken in Zoeterwoude: hun gazons zijn ingericht als een bloemrijk grasland waar de orchideeën de lucht inschieten. Dit zorgt niet alleen voor een beter imago, maar ook gaat de betrokkenheid en de gezondheid van de werknemers erdoor omhoog.
Daarnaast neemt de vastgoedwaarde toe en biedt het verkoeling. Heineken heeft (zonder hoge kosten) haar groene gazon dus omgetoverd tot een kleurrijke oase, met bloemen, vlinders en bijen. Ook werken ze hard aan het energie-neutraal produceren van hun bieren. Een goed voorbeeld wat navolging verdient!

Karin Albers boeken voor een lezing over natuurbehoud? Bekijk haar profiel en neem contact op met ZijSpreekt.

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Op 21 mei overhandigden Marga Miltenburg (ZijSpreekt) en Janneke van Heugten (Vaker in de media) de Vrouw in de Media-award 2020 aan Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland.

Video: Geertje Algera Media

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.