INGE DE MUNNIK OVER HOE SAMENWERKEN IN ZORG, WELZIJN EN VOEDING KANSEN BIEDT

Hoe sta jij er voor met jouw bedrijf, merk of als professional? Waar sta jij voor? Wat beteken jij voor je klant? Waarom kiezen ze voor jou en niet voor je concurrent? Denk je daar eigenlijk nog wel eens over na of ben je liever de hele dag bezig met je vak? Lekker doorwerken …. Terwijl de wereld om je heen verandert. InBeeld bij ZijSpreekt: Inge de Munnik over hoe samenwerken in zorg, welzijn en voeding kansen biedt. 

Wat is jouw verhaal?
Consumenten denken zelf dat ze veel kunnen doen door gezonder en gelukkiger te leven, maar ervaren vaak wel een drempel om hun leefstijl daadwerkelijk aan te passen. Niet iedereen heeft de motivatie, discipline of het doorzettingsvermogen om dit te veranderen, of men weet niet hoe dit op een verantwoorde wijze aangepakt kan worden. Bedrijven en professionals uit diverse disciplines (voeding, gezondheid, beauty, wellness, sport, yoga) hebben als gezamenlijk doel om mensen hierbij te adviseren, inspireren, motiveren en begeleiden.

Er zal meer aandacht komen voor preventie in de zorg (gezonde voeding, preventieve wellness) terwijl tegelijkertijd de innovaties en behandelmethoden in de lifestyle branche (waaronder schoonheid, sport en yoga, mindfulness) in een rap tempo toenemen.

Technologische innovaties, mondige consumenten en de vergrijzing van de markt zullen leiden tot een toename van de vraag naar merken en professionals die consumenten gezonder en gelukkiger kunnen maken. En die vraag wordt versterkt omdat zorgverzekeraars en gemeenten de zorgkosten proberen te drukken.

Wat voor invloed heeft dit op de vorm van communicatie?
Er vindt een grote verschuiving plaats van offline activiteiten naar online activiteiten. Deze verandering is eind jaren '90 begonnen. Toen zijn mensen internet gaan gebruiken om te zoeken naar antwoorden op hun vragen. En mede daardoor is de wereld veranderd van vooral aanbod gestuurd (push strategie) naar vraag gestuurd (pullstrategie).

Ook de consument is veranderd. Ze besteden steeds meer tijd online. Ze bekijken het nieuws wanneer het gebeurt: online en via social media. En daardoor is het nieuws op papier en op televisie per definitie oud. Ondernemers, organisaties en professionals die voornamelijk via traditionele media hun doelgroep trachten te bereiken verliezen zo hun marktpositie. En dat vaak zonder dat ze daar zelf erg in hebben.

Als je daarbij ook nog gebruik blijft maken van een traditioneel aanbod gestuurde marketingstrategie (=reclame maken voor je producten, push marketing), dan zal de consument voor wie de boodschap op dat moment niet relevant is snel afhaken. Of wegklikken. Want niemand zit te wachten op informatie die op dat moment niet relevant voor je is.

Wat is jouw visie?
Daarom zouden ondernemers in de zorg, welzijn of lifestyle marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder, ondernemender en innovatiever mogen worden. Kies voor een duidelijke positionering in jouw markt. Waar sta jij voor en hoe help jij de consument met het verbeteren van zijn of haar leefstijl?

Welke trends en marktontwikkelingen zijn relevant voor ondernemers, merken en professionals in de zorg, welzijn, voeding of leefstijl? En speel jij al voldoende in op deze ontwikkelingen? Kijk goed wat er om je heen gebeurt en pak je kansen.

Heb je te weinig tijd of vind je het moeilijk om nieuwe trends of online marketing te implementeren in jouw bedrijf zodat je klaar bent voor de toekomst? Ik help je graag bij het versterken van jouw (online) propositie en spreek er graag over. 

Inge de Munnik ook boeken voor een interessante lezing? Bekijk haar profiel en neem contact op met ZijSpreekt.

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Ruim 100 publicaties zijn er in februari 2019 verschenen over de genomineerden en prijswinnaars Vrouw in de Media Awards 2018 (landelijk en regionaal).

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.