ANNEMARIE HEITE IS WINNAAR VAN DE VROUW IN DE MEDIA AWARD 2017, CARLIJN WILLEMSTIJN VAN DE YOU GO GIRL AWARD 2017

Annemarie Heite, woordvoerder de Stille Beving, kreeg van de landelijke nominaties voor de Vrouw in de Media Award 2017 21 procent van de stemmen. Volgens de stemmers heeft ze met haar mediaoptredens de aardbevingsproblematiek in Groningen op de kaart gezet. ‘Ze verwoordt op een mooie manier de emotie en angst die er onder de Groningers speelt.' ‘Als boegbeeld laat ze de rest van Nederland inzien dat het zo niet langer kan,' aldus de motivatie van de stemmers.

Ook bondscoach OranjeLeeuwinnen Sarina Wiegman en Lilianne Ploumen met She Decides zien Nederlanders als rolmodellen vanwege hun mediaoptredens in 2017. Zij kregen respectievelijk 18 procent (Wiegman) en 16 procent (Ploumen) van de stemmen

Locatie: het huis in Groningen
Op het erf van Annemarie Heite waar het nieuwe huis nog volop in de steigers staat werd de prijs door initiatiefnemers Janneke van Heugten, mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van ZijSpreekt overhandigd. Heite ziet de prijs als een erkenning voor Groningen en de Groninger problematiek. ‘We hebben ons in Groningen heel machteloos gevoeld en hadden nog weinig vertrouwen in de overheid. Dat het opkomen voor je rechten nu wordt gezien geeft moed. Het blijkt dat je het verschil kunt maken. Ook met betrekking tot het aantal vrouwen in de media. We zijn er nog niet, maar ik zal mij blijven uitspreken. Als voorbeeld naar mijn dochters, de generatie na mij, net zoals mijn moeder dit voor mij was. Ik ben erg blij met de prijs'.

Bekijk het filmpje van de uitreiking.

Motivaties van de stemmers op Annemarie Heite
'De manier waarop zij de Groningers heeft vertegenwoordigd in de media is ongeevenaard. Zij was in staat de woede en frustratie op een heldere manier te verwoorden, durfde daarbij ook haar eigen emoties te tonen en is een boegbeeld voor vele vrouwen. Ze is fantastisch voor de Groningers! Zo maar uit het onbekende opgestaan om voor een voor ons allen belangrijke zaak over het voetlicht te brengen. Grote klasse! Helder, eerlijk, strijdbaar, intelligent en vrolijk. Annemarie heeft de getroffen Groningers een gezicht gegeven! Straalt maatschappelijke betrokkenheid sterk uit. Sterke persoonlijkheid die duidelijk en standvastig het gesprek aangaat over een onderwerp dat vele gezinnen in het hart raakt'.

Carlijn Willemstijn wint You Go Girl Award 2017
De You Go Girl Award is voor vrouwelijke deskundigen die effectieve stappen hebben gezet om in hun vak zichtbaarder te worden in de – ook regionale – media, radio, tv, in kranten, tijdschriften, social media. De You Go Girl award 2017 is gewonnen door Carlijn Willemstijn, die 38 procent van de stemmen kreeg van het publiek. Ze treedt op als vrijwilliger voor de Stoma Vereniging. De stemmers roemen haar geweldige werk om het taboe rondom het begrip stoma te doorbreken. Dit doet ze door helder over haar ziekte te schrijven en over haar schaamte heen te stappen in het belang van veel stomadragers. ‘Vaak wordt onderschat wat het betekent om een darmziekte te hebben. Carlijn snijdt een belangrijk, niet sexy onderwerp aan, stelt zich kwetsbaar op en laat zich zien', aldus de motivatie van de stemmers.

Ook Willemstijn is blij met de prijs: ‘Ik heb er geen woorden voor dat zoveel mensen op mij hebben gestemd. Ik doe mijn vrijwilligerswerk met ontzettend veel passie, dat zovelen het belang van mijn werk ondersteunen had ik nooit durven hopen'.

Femke Hogema oprichter Profit First Nederland ontving 14 procent van de stemmen en is daarmee tweede geworden. Bioloog en hoogleraar ecologie Louise Vet volgt met 10 procent van de stemmen

Bekijk ook het filmpje van de overhandiging aan Carlijn Willemstijn.

Motivaties van de stemmers op Carlijn Willemstijn
'Carlijn stapt over haar schaamte heen in het belang van veel stomadragers. Ik heb hier zoveel bewondering voor. Geweldig hoe Carlijn het leven heeft opgepakt en zich inzet voor mensen met een stoma. Door erover te schrijven doorbreekt ze een taboe en vraagt ze aandacht voor problemen waar een stomadrager tegenaan loopt. Super gemotiveerde vrouw! Die wat voor velen zo gewoon is, de toiletgang, in het openbaar brengt! Zodat mensen met een stoma, een nog leuker leven kunnen hebben. Carlijn is een kanjer! Haar verhaal raakt je tot in je ziel. Zeer authentieke en duidelijke spreker. Door haar openheid slaagt ze erin ongemak over het onderwerp aan de andere kant ongedaan te maken. Dankzij haar is het onderwerp bespreekbaar geworden. Carlijn is een topper, schrijft goed en zet zich zo goed in. Zij verdient een podium en de prijs!'

Aanwezigheid vrouwen in de media
De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12 procent van de experts die aanschuiven een vrouw. En het aantal vrouwelijke gasten aan tafel bij talkshows is niet toegenomen zo bleek uit een onderzoek door Trouw (december 2017). Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia is al jaren hetzelfde en staat al twintig jaar stil.

Effect gebrekkige aanwezigheid
Veelgehoord argument is dat er minder vrouwen in de media zijn omdat ze nu eenmaal minder vaak hoge functies bekleden. Met deze uitleg gaat men voorbij aan het feit dat vooral experts zoals artsen, psychologen, advocaten, managers, hulpverleners, docenten, economen en woordvoerders in de media aan het woord komen. “Er zijn juist veel vrouwen die deze beroepen hebben, maar dus niet in de media komen”, licht Janneke van Heugten toe.  Het is belangrijk dat meer vrouwen als expert en rolmodel in beeld komen. Alleen al omdat de aanwezigheid van rolmodellen in de media een grote invloed op het toekomstperspectief van jonge vrouwen heeft. “Wat ons via de media bereikt, beïnvloedt hoe wij onszelf en anderen zien”, aldus Van Heugten. 

Belang van zichtbaarheid in de media
Marga Miltenburg van ZijSpreekt: “Recentelijk vertelde een congresorganisator mij dat bezoekers het leuk vinden om bekende mensen op het podium te zien. Dit heeft gevolgen voor vrouwen die niet in talkshows verschijnen, want wanneer je niet zichtbaar bent, word je niet gezien, dus ook niet gevraagd. De mediamakers moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen en zo bijdragen aan een evenwichtige beeldvorming in de Nederlandse samenleving”. Van Heugten: “Het is belangrijk dat meer vrouwen als expert en rolmodel in beeld komen. Dit betekent voor mediamakers zoeken buiten de gebaande paden, buiten de bekende lijstjes om: dat is broodnodig om die afspiegeling te realiseren”.

Over Vrouw in de Media Awards
Naast de landelijke Vrouw in de Media Award is er sinds vorig jaar ook een Vrouw in de Media winnaar per provincie. De zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen is immers net zo belangrijk in de lokale regionale media. Op voordracht van journalisten en het publiek zijn tien landelijke en per provincie tien regionale rolmodellen geselecteerd. Er kon tot zondag 4 februari worden gestemd op vrouwindemedia.nl.  Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de genomineerden zich het beste heeft geprofileerd in de media. Bekijk hier de regionale winnaars.

Eerdere winnaressen
Annemarie Heite won vorig jaar al de Vrouw in de Media Award provincie Groningen en is nu overtuigend winnaar van de landelijke prijs. Eerder ging de landelijke award naar atleet Daphne Schippers (2016), longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).  De You Go Girl Award is voor de vijfde keer uitgereikt.

Over de You Go Girl Award en jury
De You Go Girl Award is voor vrouwelijke deskundigen die effectieve stappen hebben gezet om in hun vak zichtbaarder te worden in de – ook regionale – media, radio, tv, in kranten, tijdschriften, social media. Tot 31 december jl. stond de inbox open voor aanmeldingen. De jury bestaande uit Marianne Verhoeven (hoofdredacteur maandblad Opzij en voorzitter van de jury), Diana Matroos (Interviewer bij BNR Nieuwsradio en jarenlang nieuwsgezicht bij RTL) en Noor Spanjer (verantwoordelijk voor onlineplatform vrouwen: Broadly, onderdeel VICE) heeft een keuze gemaakt uit de voordrachten. Hierbij hebben zij gekeken naar aandacht in de media in 2017, diversiteit en groeipotentieel. Uit de tien genomineerden koos het publiek in meerderheid voor Carlijn Willemstijn, vrijwilliger voor de Nederlandse Stoma Vereniging.

Alle prijswinnaars ontvangen een beeld gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.
De landelijke prijzen zijn op maandag 5 februari overhandigd en de uitreikingen zijn te zien op ZijSpreekt.nl.
De regionale prijzen zijn of worden ook deze dagen overhandigd en bekendgemaakt.

De Vrouw in de Media Awards 2017 wordt mede mogelijk gemaakt door:

 Logo VIDM 15 ZijSpreekt Logo RGB  Logo Ellen Buchwaldt  Logo Geertje Algera

en Coalitie Beeldvorming in de media / ministerie OCW.

ZijSpreekt/8 februari 2017

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Mediaplatform Vaker in de Media ((VIDMnl) en Sprekersbureau ZijSpreekt reikten in de week van 5 februari 2018 veertien prijzen uit aan de vrouwelijke experts die zich volgens het publiek het best hebben geprofileerd in de media. Samenstelling compilatie uitreiking: VIDMnl

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.