« terug naar overzicht met sprekers

ZijSpreekt

PoŽzie

Ontwerp, organisatie en uitvoering van cultuuronderwijs

Trees Steeghs werkt als zelfstandig gevestigd schrijfdocent voor particulieren, voor scholen, bibliotheken, bedrijfsleven en centra voor kunsteducatie. Ook ontwikkelt en verzorgt ze lessen, trainingen en bijscholingen voor leerkrachten van het primair onderwijs, voor docenten van voortgezet onderwijs en voor docenten in diverse takken van het kunst- en cultuuronderwijs.

Ze adviseert en ontwerpt projecten op maat, onder meer community-art projecten waarin ze het schrijven en uitwisselen van gedichten een rol geeft. Ze werkte mee aan de ontwikkeling van leerlijnen. Ze stond aan de wieg van team en bedrijf Huis van Gedichten, en bouwde dat uit sinds 2004 tot in medio 2015 tot een organisatie met een maatgericht poëzie-aanbod in cultuureducatie en cultuurparticipatie. Dat deed ze op basis van haar landelijk georiënteerde praktijk als docent creatief schrijven.

Na het volgen van de Leergang Cultuuronderwijs (RUG, 2013) werd haar perspectief op poëzie als vorm van cultuuronderwijs ruimer, haar gereedschappen scherper, en de focus van haar werkterrein verschoof. De poëzie kreeg expliciet een plek binnen het bredere terrein van de kunsten. Inmiddels verschuift haar aandacht meer en meer naar de betekenis die het maken en ervaren van kunst in het dagelijkse bestaan kan hebben, praktisch, en theoretisch. Heel praktisch betekent dat dat ze nog steeds - bijvoorbeeld - poëzieles geeft. Tegelijkertijd werkt ze steeds meer in een mix van praktijk en theorie die steeds weer nieuwe inzichten en mogelijkheden biedt. Ze geniet van het bestaan als lerende mens.

Lees hier een stukje uit Trees Steeghs haar presentatie voor de maand van de geschiedenis 2018 met als thema Opstand:

Opstandige woorden

De Noord-Ierse dichter Seamus Heaney (County Derry, 1939 - Dublin, 2013) vergeleek in het gedicht Spitten zijn schrijfwerk met het spitten van zijn grootvader die turfsteker was. Opa spitte naar turf, de kleinzoon spit naar betekenis, en misschien zelfs wel naar waarheid. Die betekenis en een eventuele waarheid houden in het gedicht duidelijk verband met die geschiedenis van de grootvader.

De Nederlandse Herman Gorter (Wormerveer, 1864 - Sint-Joost-ten-Node, 1927) schreef het boekdikke epos Mei, dat opent met de regels: Een nieuwe lente en een nieuw geluid / Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit / Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht, / In een oud stadje, langs de watergracht.  (…)   Door deze Hollandse lente te bezingen sprak hij, de predikantszoon die zich ontwikkelde van romanticus tot jonge socialist , over een betere toekomst voor de Nederlanders van toen.

Omdat gedichten de taal van de omweg beheersen worden ze overal ter wereld en dwars door de eeuwen heen gebruikt om opstandige woorden te laten klinken. Dan kan in nadrukkelijke boosheid of opstandigheid, en vaak ook gebeurt dat in veilige omwegen. Belangrijke overwegingen zijn altijd: Wie mag de opstandigheid horen? En – hoe zorg je dat degenen die het niet mogen horen je niet betrappen, terwijl degene voor wie de woorden bedoeld zijn je begrijpen?

Ieder die dat wil krijgt in deze interactieve lezing de kans om de eigen vaardigheid in omwegen uit te testen.

Een presentatie door Trees Steeghs, dichter, taalprofessional, poëziedocent.

Trees kan ook een lezing verzorgen over o.a.:
• Poëzie en zelfbewustzijn
• Poëzie en (gebrekkige) taalvaardigheid
• Gedichten in de klas
• Teambuilding met behulp van gedichten
• Zeg ja tegen cultuur in de klas!

« terug  |   deel dit profiel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin

Trees Steeghs boeken bij ZijSpreekt? Vul dan het contactformulier in of bel direct met ZijSpreekt: +31 (0)6 - 531 487 96

SPREKERS CATEGORIEËN