« terug naar overzicht met sprekers

ZijSpreekt

Openhartig luisteren

Sterk in elk gesprek 

Mascha Weijers heeft een missie. Ze doet alles om een beweging op gang te brengen waarin mensen, ook op het werk, gewoon zeggen wat ze op hun hart hebben. Ze richtte twee bedrijven op: een om leiders te helpen meer ontvankelijk te zijn voor signalen van hun medewerkers en een waarin ze met twintig gesprekshelpers medewerkers empowert om zich meer uit te spreken op de werkvloer. 

‘In mijn werk zie ik elke dag hoe mensen wegslikken wat ze eigenlijk zouden willen zeggen. Terwijl hun punt belangrijk is: voor henzelf, hun werk of hun organisatie. Het fascineert mij al van kinds af aan waarom mensen toch zo vaak hun mond houden. Omdat ze denken dat ze uit de toon vallen, bang zijn voor hun emoties of die van de ander. Dat is universeel: We zwijgen allemaal wel eens op momenten dat we ons beter wel hadden kunnen uitspreken. En de gevolgen daarvan kunnen enorm zijn.’ 

Zelf kun je het niet zien 
Veel bestuurders en leidinggevenden vragen zich regelmatig af waarom medewerkers niet meer eigenaarschap tonen, tegenspraak bieden of ‘gewoon’ binnenlopen als ze iets te melden hebben. Hun deur staat toch altijd open?  Zeker, maar over de drempel stappen, blijkt vaak toch wel een ‘dingetje’. Verwachtingspatronen, ongeschreven regels en machtsverhoudingen maken vaak dat medewerkers hun kaarten tegen de borst houden.

En de laatste die dat ziet, is de leider. Naarmate je een hogere functie hebt, krijg je minder feedback èn wordt die feedback ook nog eens minder realistisch. Ongeacht jouw intenties of persoonlijkheid: als leider hoor en zie je niet alles, simpelweg door de positie die je hebt.

Anders luisteren 
Wil je echt horen wat mensen vinden? Dan vraagt dat om bewuste inspanning. Niet een keer, maar consequent elke dag. Pas als jij uitnodigt, openen jouw medewerkers zich. De belangrijkste taak van leidinggevenden is dan ook vragen hoe mensen vinden dat het gaat en (let op! ) daar merkbaar goed mee omgaan. Ook (of misschien wel juist) als ze met dingen komen die je niet bedoelde, verwachtte of waar je het ronduit niet mee eens ben.

Doe je dat niet? Dan loop je innovatieve ideeën en suggesties voor verbetering mis, want medewerkers zwijgen vooral over die dingen die het werk juist leuker of slimmer maken. Potentieel blijft onbenut en fouten worden niet (tijdig) gecorrigeerd. 

Mascha verzorgt lezingen en workshops over: 

  • Waarom zeggen ze nou niks?
  • Hoe krijg ik mijn medewerkers aan de praat?
  • Openhartig luisteren
« terug  |   deel dit profiel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w

Mascha Weijers boeken bij ZijSpreekt? Vul dan het contactformulier in of bel direct met ZijSpreekt: +31 (0)6 - 531 487 96

SPREKERS CATEGORIEËN