TINEKE CEELEN WINT VROUW IN DE MEDIA AWARD 2012

Directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen wint de Vrouw in de Media Award 2012. Van de ruim 1500 mensen die online hun stem uitbrachten op de genomineerden vond 16 procent dat Ceelen zich het beste als deskundige in de media heeft geprofileerd. Ook sportvrouw Anky van Grunsven (13 procent) en econome Marike Stellinga (12 procent) worden als rolmodellen gezien vanwege hun mediaoptredens in 2012.

Edith Schippers, minister van Volksgezondheid en Welzijn, werd, net als het jaar ervoor, in 2012 het meest in de media genoemd. Ten opzichte van 2011 is de aanwezigheid van vrouwen in de media niet toegenomen.

De Vrouw in de Media Award wordt op zaterdagmiddag 16 februari op het WOMENInc-Festival in Amsterdam uitgereikt door de prijswinnares van 2011, Arabiste en publiciste Petra Stienen.

tineke ceelen vidm12 customTineke Ceelen

Cultureel antropoloog Tineke Ceelen is sinds 2003 directeur van de Stichting Vluchteling. Ze heeft voor verschillende hulporganisaties gewerkt, zowel in de noodhulp, als in de ontwikkelingssamenwerking. Tineke Ceelen was van 1993 tot 1997 hoofd van de afdeling uitzendingen van Memisa. Daarna werkte ze tot in 2000 als programma coördinator voor het Rode Kruis in Tibet en van 2000 tot 2002 voor SNV in Kameroen. In 2009 schreef ze het boek ‘Hier en daar een crisis’ over haar ervaringen.
Toelichting van een van de vele stemmers: “Zij verzet veel voor mensen in schrijnende en mensonterende situaties en weet  haar diepe betrokkenheid daarbij helder en goed te vertalen via de media naar de mensen thuis. Ze zet social media goed in en weet de verhalen, die de wereld moet horen, via radio en tv persoonlijk en van dichtbij over te brengen. Daar heb ik veel bewondering en diep respect voor. Zij is de Vrouw in de Media Award dubbel en dwars waard”

Over Award

De Vrouw in de Media Award is een initiatief van mediaplatform VIDM.nl en sprekersbureau ZijSpreekt en wordt voor de vierde keer uitgereikt. De initiatiefnemers zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Van alle deskundigen die aan het woord komen bij de Publieke Omroep is slechts 24 procent vrouw (onderzoek NPO 2010). In de actualiteitenrubrieken ligt dit percentage op 22 procent (onderzoek Nederlandse Nieuwsmonitor 2011*). Eerder ging de Vrouw in de Media Award naar Arabiste Petra Stienen (2011), de  politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).  

Aandacht vrouwen in de media niet toegenomenjanneke van heugten

Uit het onderzoek van Nederlandse Nieuwsmonitor blijkt dat in 2012 vrouwen in alle categorieën ongeveer evenveel aandacht hebben gekregen als in 2011. De gewenste toename naar evenwichtigheid blijft derhalve achterwege.
mm vidm custom“Van de vele invloeden op hoe we naar mannen en vrouwen kijken zijn media de meest doordringende en machtigste. Vrouwen zijn bijna overal ter wereld en zeker ook in Nederland zwaar ondervertegenwoordigd in de media. Als vrouwen wel zichtbaar zijn in de media worden ze vaak stereotype geportretteerd. Met als effect dat er ten onrechte een beeld wordt geschetst dat vrouwen naast de traditionele rollen geen belangrijk onderdeel van de maatschappij zijn”, aldus Janneke van Heugten (foto rechts) van Mediaplatform VIDM.nl. “Daarom is het zo belangrijk om vrouwelijke rolmodellen in de media een podium te blijven geven. Met de Vrouw in de Media Award willen we andere vrouwelijke deskundigen stimuleren om zichtbaar te worden”, aldus Marga Miltenburg (foto links) van sprekersbureau ZijSpreekt.

Genomineerden

De lijst van genomineerden voor de award bestond uit vrouwen die in 2012 de meeste aandacht kregen in de landelijke dagbladen en informatieve tv-programma’s. Het onderzoek is, op verzoek van de initiatiefnemers, net als de voorgaande jaren uitgevoerd door de Nederlandse Nieuwsmonitor. Er is bij het onderzoeken gekeken naar tien categorieën, zoals opgesteld door het tijdschrift Opzij. De nominaties van negentien prominente vrouwen kwamen tot stand op basis van onderzoek naar de zichtbaarheid van vrouwen in de Nederlandse media in 2012. Het publiek kon vervolgens online stemmen op de vrouw die in de media het sterkst haar expertise heeft uitgedragen.

Politiek opnieuw meest in het nieuws

Vrouwen in de politiek komen het meest voor in het nieuws, net als in 2011 en 2010. Daarna gevolgd door vrouwen in de categorie Openbaar Bestuur en Sport. Er is in 2012 ten opzichte van 2011 minder aandacht voor vrouwen in de Media geweest, waardoor deze categorie van plaats twee naar plaats vier is verschoven. Edith Schippers, de minister van Volksgezondheid en Welzijn, wordt in vergelijking met alle andere vrouwen net als in 2011 het meest genoemd. Dit gaat op voor zowel de aandacht in dagbladen (1352 artikelen) als op televisie (113 uitzendingen). Linda de Mol (media) werd in totaal 279 keer genoemd. Voormalig FNV-voorzitter Agnes Jongerius (openbaar bestuur) deelt een derde plaats met sportvrouw Anky van Grunsven door in totaal 244 keer aandacht te krijgen in dagbladen en uitzendingen tv.  

Man versus vrouw in de politiek

Was Edith Schippers als meest zichtbare vrouw in 2011 nog alleen omringd door mannen. In 2012 staan er drie vrouwelijke bewindslieden in de top 10 van dagbladen en twee vrouwen in de top 10 van aandacht op televisie. De top 3 wordt echter nog steeds bezet door mannen. Als gekeken wordt naar de gemiddelde aandacht voor mannen en vrouwen in de Tweede Kamer (fractievoorzitters niet meegerekend) blijkt dat het aantal artikelen en uitzendingen waarin mannen en vrouwen worden genoemd ongeveer gelijk is en dat is een verbetering t.o.v. 2011 toen over mannelijke Kamerleden gemiddeld twee keer zoveel artikelen geschreven werden dan over vrouwelijke Kamerleden. Dat gold ook voor de aanwezigheid in de televisieprogramma’s.

Methode onderzoek

Media-aandacht is vooral weggelegd voor partijleiders en politici van grote partijen en wordt vaak bepaald door incidenten en kwesties, zo laat het onderzoek van de Nederlandse Nieuwsmonitor zien. Voor de mediaprijs zijn de dagbladen met een online versie van de papieren versie en de informatieve actualiteiten tv-programma’s van de publieke omroep bekeken. Voor een vergelijking met andere maatschappelijke sectoren is gebruikgemaakt van de lijsten van ‘de 100 machtigste vrouwen’ in Nederland (2010 t/m 2012), zoals opgesteld door het tijdschrift Opzij, aangevuld met een aantal vrouwelijke deskundigen die volgens de initiatiefnemers nog in de lijst ontbraken.

petra 1 e smallUitreiking

De Vrouw in de Media Award, deze keer een bronzen beeld met de titel ‘Here I Am’ van kunstenaar Elseline Boks Luttikhuizen, wordt op zaterdagmiddag 16 februari om 16.30 uur tijdens de talkshow ‘Stap in beeld, dames!’ op het WOMENInc-Festival in de Amsterdamse RAI door de prijswinnares van vorig jaar, Petra Stienen, uitgereikt.

Uitreiking bijwonen? Wees van harte welkom. Kaart voor het hele festival kost € 19,50 (is voor de hele dag, inclusief bezoek aan de Huishoudbeurs). Info op de site van WOMEN Inc.

Het onderzoek Vrouwen in de media 2012 is te lezen op www.nieuwsmonitor.net.

* Uit het Onderzoek Nieuws en Actualiteiten 2011: Diversiteit & pluriformiteit in Medialand van Nederlandse Nieuwsmonitor:
De verhouding man/vrouw in de verschillende actualiteitenrubrieken. Hierbij gaat het om bronnen die in de uitzendingen aan het woord worden gelaten, niet om de presentatoren, tafelheren of tafeldames. Er is een duidelijk verschil te zien in de verhouding man/vrouw in de actualiteitenrubrieken. In vergelijking met mannen (78%) komen vrouwen veel minder aan het woord (22%). In alle uitzendingen uit de analyse zijn mannelijke bronnen oververtegenwoordigd. De meeste vrouwelijke bronnen zijn te zien in Vandaag de Dag (26%), Pauw & Witteman (24%) en De Wereld Draait Door (24%). In de ‘echte’ nieuwsprogramma’s komen nog minder vrouwen aan het woord: Nieuwsuur (22%), EenVandaag (22%), NOS Journaal (20%) en PowNews (20%). In het NOS Journaal en in PowNews komen dus de meeste mannelijke bronnen aan het woord (allebei 80%).

De uitreiking van deze Vrouw en Media Award 2012 is mede mogelijk gemaakt door:

logo vidmzijspreekt logo rgb customnieuwsmonitor
logo ebl kunst

umagbestkijken custom

wiwoord-zwart high custom

suzannehanekamp logo  1

 

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Ruim 100 publicaties zijn er in februari 2019 verschenen over de genomineerden en prijswinnaars Vrouw in de Media Awards 2018 (landelijk en regionaal).

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.