YOLANDA VAN HEESE OVER SAMENWERKING, TEAMBUILDING EN (NIEUW) LEIDERSCHAP IN VERANDERENDE ORGANISATIES. 

Zij helpt leidinggevenden en teams om met plezier en energie samen te werken en de prestaties te leveren die er toe doen - ook in een veranderende context. Dat doet ze op verschillende manieren, afhankelijk van de vraag en situatie: met individuele coaching, teamcoaching, advies en sparring. InBeeld bij ZijSpreekt: Yolanda van Heese over samenwerking, teambuilding en (nieuw) leiderschap in veranderende organisaties. 

Waar gaat je verhaal over?
Om met je team resultaten te bereiken wil je in jouw team de samenwerking en onderlinge communicatie goed op orde hebben. Vaak loopt dat als vanzelf. Maar soms loopt de communicatie stroef, of heeft de samenwerking in een afdeling een andere aanpak nodig omdat de context ineens drastisch is veranderd. Denk maar aan teams die ineens door de lockdown online moeten werken.

Ik laat zien wat leidinggevenden én teamleden kunnen doen om de samenwerking soepel te laten lopen - en zo resultaat te bereiken.

Wat is je insteek?
Ik kijk vooral met een systeembril naar organisaties en leiderschap. Dat wil zeggen, ik kijk vooral naar het grotere geheel en de onderlinge relaties die er binnen een team en tussen afdelingen zijn. Hoe je samenwerkt, welk gedrag je laat zien op je werk is niet alleen afhankelijk van jouw eigen kwaliteiten en persoonlijkheid, maar juist ook van de interactie die je met anderen hebt.

Kun je een voorbeeld noemen?
Mensen komen vaak in vaste patronen terecht, waar het moeilijk uit komen is. Zo heb ik met een team gewerkt waar een leidinggevende al het werk van teamleden op fouten bleef checken. Hoe meer ze dat deed, hoe meer fouten het team maakte: ze namen geen verantwoordelijkheid voor hun eigen werk meer. Want ja: de leidinggevende liep het toch nog na. Waarop de leidinggevende het nog belangrijker vond om het werk te blijven controleren: ze vond immers zo veel fouten…

Wat fascineert je hierin?
Hoe mensen elkaar vast kunnen zetten in gedrag - en vooral hoe je dat kunt doorbreken. Soms heb je daar iemand van buiten voor nodig, heel vaak kunnen mensen zelf zaken in beweging zetten.

Wat wil je bereiken met je verhaal?
Dat het publiek weer een nieuwe stap kan zetten in de team- en organisatieontwikkeling. Dat betekent dus: een verhaal dat aansluit op de situatie en vraag van het publiek.

Hoe zijn de reacties van je publiek?
Ik hoor vaak dat mensen het concreet, praktisch en toepasbaar in hun eigen praktijk vinden.

Yolanda van Heese boeken voor een inspirerende lezing? Zij leidt ook online bijeenkomsten. Bekijk haar profiel en neem contact op met ZijSpreekt. 

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Videoverslag van de online uitreiking van de Vrouw in de Media-award 2020, met onder meer initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg. Winnaar van de twaalfde editie is Hoofdeconoom ING Nederland Marieke Blom. Zij kreeg de award virtueel overhandigd door de prijswinnaar 2019, Iva Bicanic, landelijk coördinator Centrum Seksueel Geweld.

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.