TALENTONTWIKKELING MET LINEKE VAN TRICHT

Ze is gefascineerd door talent, gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en heeft haar eigen bedrijf waarmee ze zich richt op de ontwikkeling van cognitief talent. InBeeld bij ZijSpreekt: Lineke van Tricht.

Wat is jouw verhaal?
Ik heb veertien jaar met veel plezier en liefde in het voortgezet onderwijs gewerkt. Eerst als leraar en daarna als schoolleider. In die jaren in het onderwijs kwam ik steeds vaker hoogbegaafde leerlingen tegen. Ik merkte dat we op school niet zo goed wisten hoe we deze leerlingen het juiste aanbod en de juiste begeleiding konden geven. Ook merkte ik dat dit niet alleen op onze school zo was, maar ook op andere scholen.

Ik ben me toen gaan verdiepen in hoogbegaafdheid en heb uiteindelijk het ECHA diploma behaald, een Europees erkende specialisatie. Daarnaast wilde ik heel graag voor mezelf beginnen. Ik zei mijn baan op en richtte Bureau Talent op.

Waar richt je je op?
Het werk van mijn bureau is gericht op het ontwikkelen van cognitief talent. We doen eigenlijk alles van werken met leerlingen, ontwikkelen van lesmateriaal tot en met het trainen van docenten en het begeleiden en adviseren van scholen/besturen/overheden.

En hoe gaat dat in zijn werk?
Talentontwikkeling in het onderwijs werkt het beste als het onderdeel is van het schoolbeleid. We starten met scholen daarom vaak met de missie/visie van de school en verkennen welk concept van talent daarbij past. Dit is het fundament. Van daaruit kun je gaan bouwen. Wil je talentontwikkeling centraal stellen in je school, dan kijk je ook op die manier naar de talenten van je medewerkers.

Heb je een voorbeeld hiervan?
Deze manier van werken hebben we op verschillende scholen ingezet. Op dit moment doen we dat onder andere op het Reynaert College in Hulst. Ik coach de school in het Leerlab Talentontwikkeling, een landelijk project van Schoolinfo.

Een mooi voorbeeld vind ik een opdracht die we leraren gaven. In een van de sessies spraken we over verschillende typen hoogbegaafde leerlingen. We maakten profielen van deze typen en de leraren bedachten welke leerlingen bij welk type pasten. Als huiswerk moest elke leraar met een van de leerlingen in gesprek gaan over zijn/haar behoeften op het gebied van onderwijs. De keer daarna kwamen de leraren opgetogen terug. De gesprekken hadden nieuwe, concrete informatie opgeleverd over hoe de leraar zijn eigen lesprogramma kon aanpassen. De leerlingen waren blij en verrast dat leraren hen vragen stelden hierover.

En wat zijn de resultaten ervan?
Deze werkwijze levert op dat talentontwikkeling een vanzelfsprekende manier van kijken wordt in de school.

Talentontwikkelaar Lineke van Tricht boeken voor een inspirerende lezing? Bekijk haar profiel en bel met ZijSpreekt.

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Impressie van uitreiking regionale Vrouw in de Media Awards 2023 aan de winnaars bij regionale omroepen door initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg.

De landelijke Vrouw in de Media Award 2022 is voor Mirjam Kaijer. Ze schreef het boek 'Ik ben geen man' en ze richtte Voices for Women op waarmee ze aandacht vraagt voor meer onderzoek naar de man-vrouwverschillen in de zorg. Bekijk de impressie van de overhandiging door de initiatiefnemers Expertdatabase Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt.

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.