SHAKTIE RAMBARAN MISHRE OVER ETHIEK EN INTEGRITEIT IN ORGANISATIES

Het goede doen

Zij adviseert raad van bestuursleden, managers en commissarissen bij vraagstukken op het gebied van governance, verandermanagement, leiderschap en integriteit. Dit jaar staat ze in de VIVA400: een jaarlijks overzicht van vrouwen met een eigen bedrijf of werkzaam aan de top van het bedrijfsleven, die groei combineren met inspirerend leiderschap, hart & hoofd. InBeeld bij ZijSpreekt: Shaktie Rambaran Mishre over ethiek en integriteit in organisaties.

Wat drijft jou in je werk?
Mensen uitdagen en inspireren om ‘het goede' te doen. Het goede doen, dat willen we in de basis allemaal wel. Maar wat is dat goede gedrag dan? En hoe handelen we als goed gedrag een hoge kostprijs blijkt te hebben? Hoe gaan we om met de verleidingen die op ons pad komen? Zomaar een paar vragen die voorbij komen tijdens mijn lezingen over ethiek en integriteit.

Wat fascineert je hierin?
Gedrag. Veel mensen denken dat we ‘het goede doen' op papier kunnen organiseren. Dat klopt deels. Met de manier waarop we onze organisaties besturen, good governance, kunnen we elkaar faciliteren het goede te doen. Bijvoorbeeld door het toetsen van bestuurders op geschiktheid en betrouwbaarheid, het organiseren van goed toezicht en het maken van afspraken over onafhankelijkheid en beloningsbeleid. Maar een integere organisatie creëer je niet alleen door het opstellen van integriteitsbeleid of een mooie gedragscode. Het gaat vooral over gedrag. Leiderschap. En het voeren van het goede gesprek. Op het juiste moment.

Hoe komt dat terug in je verhaal?
Vrijwel altijd heeft mijn verhaal een inhoudelijk thema, zoals innovatie of toezicht en leg ik de link naar het gedrag dat daarvoor nodig is. Hoe je het beïnvloedt. Waar valkuilen zitten. Hoe groepsprocessen werken. Daarbij deel ik veel voorbeelden uit mijn eigen toezicht- en adviespraktijk en onderzoeken uit de sociale psychologie. Iedereen herkent daarin wel zijn eigen situaties en dat maakt dat mijn verhaal aanspreekt, blijft hangen en ook meteen de volgende dag toegepast kan worden.

Wat wil je bereiken met je verhaal?
Ik wil mijn toehoorders concrete handvatten bieden om het goede te doen. Dat kan over ethiek en integriteit gaan, maar bijvoorbeeld ook over het goede doen voor de maatschappij of voor de klant. Dan heb ik het over factoren die het klantvertrouwen vergroten of daag ik deelnemers uit de klantreis van hun klanten na te bootsen om te zien waar het (nóg) beter kan. Het goede doen voor werknemers gaat over thema's als beoordeling, inclusiviteit en zingeving: als werknemer wil je immers graag concreet bijdragen aan je organisatie.

Voor wie is je verhaal?
Ik spreek voor allerlei groepen, van studenten en young professionals tot managers, bestuurders en toezichthouders. Die laatste groep draagt bijvoorbeeld wél een grote verantwoordelijkheid voor het organisatiegedrag, maar zit niet direct aan het stuur. Dat brengt een spanningsveld met zich mee. Hoe kan je als commissaris dan nog steeds grip houden? Welke vragen stel je? Ik vind het belangrijk dat iedereen vanuit zijn eigen rol kan bijdragen aan goed organisatiegedrag.

Shaktie Rambaran Mishre ook boeken voor een interessante lezing? Bekijk haar profiel en neem contact op met ZijSpreekt

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Impressie van 15de editie Vrouw in de Media Awards op 080324 bij Beeld en Geluid in Hilversum. Presentatie: Janneke van Heugten en Marga Miltenburg

Impressie van uitreiking regionale Vrouw in de Media Awards 2023 aan de winnaars bij regionale omroepen door initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg.

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.