MONICA SWALEF OVER EEN GEZONDE BEDRIJFSONTWIKKELING

Zij helpt mee aan een financieel gezonde toekomst van Nederland. Daar draagt ze met haar juridische kennis en jarenlange ervaring in de pensioensector aan bij. InBeeld bij ZijSpreekt: Monica Swalef over hoe je kan zorgen voor een gezonde ontwikkeling van een bedrijf.

Wat is jouw verhaal?
Mijn verhaal is drieledig. Ten eerste praat ik graag over mijn vak. Samen met mijn negen collega's sta ik dagelijks midden in de praktijk met mijn bureau in Woerden. Ik adviseer op juridisch gebied en leid op. Ten tweede droom ik van een situatie waarin dat niet meer nodig is. Dat de partijen die erover gaan, de werkgevers en werknemers, zonder juridische ingewikkelde constructies, er zelf uitkomen. Daar dragen we trouwens met onze eigen academie ook aan bij. Maar zo lang onze (juridische) hulp nog wel nodig is doen we dat met volle inzet. Daarvoor bouwen we iedere dag aan ons bedrijf. Hoe? Dat is mijn derde thema. Hoe zorg je voor een gezonde ontwikkeling van een bedrijf, dat bestaat uit alleen hooggekwalificeerde professionals?

Waar gaan jouw lezingen over?
Over de ups en downs als je een bedrijf begint terwijl je ook midden in de kleine kinderen zit. Over de uitbouw in de fase daarna. Het opstarten van een tweede tak ‘een heuse academie'. Het bij elkaar houden van je team. Het delen van kennis. Het ondertussen schrijven van boeken. Ervoor zorgen dat je altijd up to date bent. Het vieren van successen. Maar ook dat het wel eens misgaat en hoe je daar weer bovenop komt. 

Hoe kom je op dit onderwerp?
Ik lees veel managementboeken en herken me in veel dingen. Maar ik werk niet vanaf papier; ik sta midden in de praktijk. Ik bedenk me dagelijks dat veel dingen waarover geschreven is, in het echte leven, vaak net iets anders lopen. Mijn ervaringen deel ik graag. 

Wat fascineert je hierin?
De fascinatie zit in de combinatie van theorie en praktijk. Het loopt vaak net iets anders dan je verwacht. Je moet dan flexibel zijn. Daarin onderscheidt zich echt ondernemerschap. Dat is mijn overtuiging.

Waar komt die interesse vandaan?
Ik ben geboeid door heel veel dingen. Ik ben echt razend nieuwsgierig en lees dus alles wat los en vast zit. Tijdschriften, kranten, artikelen die ik online vind en boeken. Maar vaak doe ik dingen net wat anders. Pas het iets aan. Stem het af met ‘echte' situaties. Dat deel ik graag met andere ambitieuze mensen. Niet alleen met mijn team en in de pensioensector, maar juist ook in andere branches.

Wie wil je bereiken met je verhaal? 
Ondernemers die hetzelfde ervaren. Maar vooral mensen die even vast zitten met de ontwikkeling van hun bedrijf. Of mensen die twijfelen of ze iets voor zichzelf moeten beginnen.

Wat wil je bereiken met je verhaal?
Mensen een positief zetje geven. Dat ze weer verder kunnen. Of dat ze een stap die ze eigenlijk al lang willen zetten ook daadwerkelijk nemen.

Hoe zijn de reacties van je publiek?
Altijd weer hartverwarmend om mensen heel enthousiast te zien.

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Ruim 100 publicaties zijn er in februari 2019 verschenen over de genomineerden en prijswinnaars Vrouw in de Media Awards 2018 (landelijk en regionaal).

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.