KAREN REICHERT OVER HET DOORBREKEN VAN BESTAANDE DENK- EN GEDRAGSPATRONEN.

In gesprekken met leiders en managers merkte zij dat (cultuur)verandering vaak gezien wordt als een lastig en langdurig proces. Ze werd er door getriggerd, met name omdat ze vanuit haar NLP achtergrond weet dat verandering ook snel kan gaan. In Beeld bij ZijSpreekt: Karen Reichert over het doorbreken van bestaande denk- en gedragspatronen.

Waar gaat je verhaal over?
Mijn motto is: waarderen wat er is, ontdekken wat er kan. Voortbouwend op successen en met behoud van het goede in een organisatie, bereik je dat er houvast én draagvlak is om gezamenlijk te ontdekken hoe je de verandering vorm geeft. Ik heb een model ontwikkeld waarin verschillende bouwstenen zorgen voor een solide fundament voor de gewenste cultuur. Uit ervaringen in de praktijk, ben ik tot de conclusie gekomen dat je binnen een jaar de gewenste cultuur tot stand kunt brengen én bestendigen, mits je de juiste tools toepast. 

Wat fascineert je hierin?
De kracht van de onderstroom die ertoe leidt dat mensen zelf de regie nemen om het veranderproces in gang te zetten. Door veel aandacht te geven aan de onderstroom en talenten te benutten, wordt de veranderbereidheid groter.

Hoe ben je hiermee in aanraking gekomen?
Cultuurverandering heeft al mijn belangstelling sinds ik in mijn functie als Hoofd Opleidingen bij de Efteling BV gevraagd werd om de gastgerichte cultuur van de Efteling te optimaliseren. Hoewel dat al een hele tijd geleden is, zijn daar de beginselen gelegd voor de werkwijze die ik nu toepas. Daarnaast ben ik als health coach geïnteresseerd in het gezond houden van mensen en organisaties. Het effect van een succesvolle cultuurverandering is dat mensen vitaler zijn en duurzaam inzetbaar.

Wie heeft je geïnspireerd?
Mijn klanten: leiders, medewerkers en coachees, die blijk hebben gegeven te beschikken over veerkracht en daadkracht, daar waar het gaat om veranderprocessen.

Wie wil je bereiken met je verhaal?
Iedereen die betrokken is bij veranderprocessen in zijn/haar organisatie en wil weten hoe je die processen begeleidt en vooral bestendigt als de urgentie niet meer zo hoog is.

Wat wil je bereiken met je verhaal?
Mensen bewust maken van de kracht van verandering die ze zelf bezitten en deze op een resultaatgerichte manier inzetten. Die kracht is een belangrijk gegeven in de huidige tijd waarin ze meer veranderingen meemaken dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden.

Hoe zijn de reacties van je publiek?
Mensen geven terug dat ze het een boeiend en inspirerend verhaal vinden, praktisch inzetbaar en theoretisch goed onderbouwd.

Karen Reichert ook boeken voor een interessante lezing? Bekijk haar profiel en neem contact op met ZijSpreekt.

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Impressie van uitreiking regionale Vrouw in de Media Awards 2023 aan de winnaars bij regionale omroepen door initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg.

De landelijke Vrouw in de Media Award 2022 is voor Mirjam Kaijer. Ze schreef het boek 'Ik ben geen man' en ze richtte Voices for Women op waarmee ze aandacht vraagt voor meer onderzoek naar de man-vrouwverschillen in de zorg. Bekijk de impressie van de overhandiging door de initiatiefnemers Expertdatabase Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt.

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.