JENNIFER DELANO OVER SUCCESVOL ONDERNEMEN ALS FREE PUBLICITY-EXPERT

JenniferOp jonge leeftijd begon ze al met ondernemen. Als 12-jarige startte ze als freelance babysitter en op haar 17e begon ze als creatieve freelancer te werken in de marketingindustrie. Zo ontdekte zij de liefde voor het marketing/communicatie/pr-vak. Stap voor stap vond zij haar ideale klanten. InBeeld bij ZijSpreekt: Jennifer Delano over succesvol ondernemen als free publicity-expert.

Wat is jouw verhaal?
Het is een lange weg geweest om te komen tot waar ik nu ben. Ik heb niet een gelukkige jeugd gehad en heb hard gewerkt de gelukkige mens en succesvolle ondernemer te worden die ik nu ben. Onderweg heb ik veel geleerd over wie ik ben, welke talenten God mij gegeven heeft en voor wie ik deze goed kan inzetten. Op dit moment woon ik in het land waar ik geboren en opgegroeid ben: Nederland. Ik woon en werk er met plezier. Niet in de minste plaats omdat Nederland tot één van de meest innovatieve landen ter wereld behoord. Het is geweldig om mijn talent als free publicity-expert in te mogen zetten voor innovatieve bedrijven. Free publicity is de kunst van nieuwswaarde vinden en pitchen bij journalisten- dat zij er gratis over gaan publiceren.

Welke uitdagingen ben je onderweg tegen gekomen?
Challenges. Ik heb ze nog steeds, maar degene die ik nu oplos zijn veel leuker dan die ik had toen ik jonger was. In mijn jeugd ben ik op jonge leeftijd verhuisd van de stad naar het platteland. Het was een schok om uit mijn vertrouwde omgeving te worden weggerukt en in één klap was ik al mijn vrienden kwijt. Omdat er niet zoiets als mobiele telefoons of social media bestond, hield het contact op. De bodem bereikte ik een paar jaar later, toen ik nog steeds zonder vrienden zat en moeite had voor mijzelf op te komen. Ik zocht rolmodellen, maar kon die niet vinden. Mijn klasgenoten begrepen niet waar ik vandaan kwam en waar ik naartoe wilde. Ik werd dagelijks gepest en tijdens de pauzes zat ik op de wc mijn brood te eten, omdat ik daar wel veilig was. Ik deelde mijn verhalen in mijn dagboek (later uitgegeven in Nederland) en besloot de rit uit te gaan zitten, uiteindelijk houdt ook school op. Ik had op een gegeven moment het diploma in handen en hoefde er nooit meer heen. Ik besloot vanaf dat moment mijn dromen te gaan volgen. In hetzelfde jaar besloot ik ook op mijzelf te gaan wonen en verhuisde weer terug naar de stadse omgeving. Eindelijk vond ik mensen waar ik wél tussen paste. Ik startte met mijn freelance carrière, studeerde in de avonduren Communicatie Management, zat ondertussen ook nog in de domeinraad van deze hogeschool en pakte eigenlijk alle kansen aan die ik kon vinden. Ik werkte aan de communicatie van goede doelen. Daar leer ik veel van en ik vond in zakelijke dienstverleners de klanten die mij het hardst kunnen gebruiken. Mooie mensen met goede producten of diensten die - net als ik vroeger – niet altijd even zichtbaar zijn en weten hoe ze voor zichzelf kunnen opkomen in de media wereld. Op dit moment ben ik alweer 15 jaar de eigenaar van mijn pr-bureau en heb ik alleen al in Nederland een team van 15 mensen om mij heen gebouwd.

Wat is jouw talent?
Mijn talent, mijn échte talent, is het vinden van nieuwswaardige feiten in bedrijven. Ik herken nieuws. Het is iets wat ik hoor, proef, ruik... ik wéét gewoon wanneer we iets te pakken hebben wat richting de media te pitchen is. Dat is mijn specialiteit. Waarom mensen hiervoor naar mij komen is omdat ik een echte go-getter ben. Ik wil resultaat zien. Resultaat is: free publicity binnen halen. Media-aandacht voor mijn klanten om plekken die je alleen maar kan behalen door een goed verhaal te hebben. Aandacht die je alleen krijgt als alles helemaal klopt.

DelanoIk schrijf alleen een persbericht als ik wéét dat ik een goed verhaal te pakken hebt. Daarmee krijg ik ook ieder persbericht minimaal 3-5 keer gepubliceerd. Dat lukt ook omdat ik niet alleen de juiste mensen mail, maar juist ook de mailing najaag. Ik bel, Twitter, stuur een bericht op Facebook – ik wíl dat het nieuws van mijn klant echt wordt gezien. Dit zijn de dingen die je alleen krijgt als je een pr-professional in plaats van bijvoorbeeld een copywriter inhuurt. Verder ben ik een enorme wereldverbeteraar en voor klanten die de wereld mooier maken voel ik een enorme drive.

Wat wil ik zeggen tegen mensen die succes zoeken?
Er zijn zoveel dingen die ik mijzelf had willen vertellen als ik de kans had gekregen om met mijn jonge zelf te sparren. Wat ik sowieso wil meegeven: zoek biddend naar jouw passie. Ieder mens kan bijdragen aan een mooiere wereld. Vind uit wat jou blij maakt en waarmee jij kan dienen – en je bent al zoveel verder. Help vervolgens niet alleen mensen, maar ook de planeet waar je op woont.

Het is niet zo dat jouw talent zich presenteert in een helder licht. Het is een zoektocht die je aan mag gaan. Ik dacht jarenlang dat mijn uiteindelijke succes zou komen door iets anders te doen dan PR. Wat zat ik ernaast zeg. PR is bij uitstek de manier voor mij om een verschil te maken in deze wereld. Duurzame dienstverleners, mooie tech startups met een ambitie die de wereld dient, zijn júíst te helpen met free publicity. Blijf jezelf ontwikkelen. Je kunt niet genoeg trainingen volgen, niet teveel gecoacht worden. Iedereen die ik ken en aan de top staat – heeft nog steeds een (zakelijke) coach én volgt nog steeds trainingen om een beter mens of betere ondernemer te worden. Elke investering in jezelf is óók een investering in jouw bedrijf. Dat is hard werken, maar ook heel erg leuk. Terwijl je misschien nog zoekt naar jouw talent of juist al weet waar jij naartoe wilt: blijf werken aan jouw netwerk. Blijf mensen ontmoeten en helpen én doe dat met plezier. Als laatste: pas als jouw ambitie je bang maakt.. dan is jouw ambitie groot genoeg.

Wat betekent succes?
Het zijn van een succesvol mens begint voor mij in het goed voor mijzelf zorgen. Fysiek (door te hardlopen en aan fitness te doen) én mentaal. Daarnaast zit succes voor mij in dienen. Simpelweg bij te dragen. Het is iets wat ik van jongs af aan heb meegekregen en ik hoop succesvol aan mijn dochter mee te kunnen geven. Als kind hielp ik mee tijdens kerkdiensten of evenementen van de kerk. Ik verkocht koffie / thee, speelgoed, snoep – het was heel normaal om mee te helpen. Het heeft mij ook geleerd waar mijn talent wel en niet ligt. Het was een enorm prettige leerschool om alle kanten van het werkend leven te leren kennen. Succes heeft zoveel facetten. Met een jonge dochter heb ik al een succesvolle start van de dag als ik een nacht heb kunnen doorslapen. Mijn zakelijk succes zie ik als logisch gevolg van gedisciplineerd werken aan mijn plannen.

Als free publicity-expert ben ik tevreden als ik wéét dat het is gelukt om een klant van mij in grote media te zullen krijgen. Mijn plezier zit in het succesvol kunnen binnenbrengen van het nieuws van mijn klant richting de journalist die op zoek is naar het volgende verhaal. Het succes van mijn klant zit in het opslaan van de offline / online krant en hun verhaal erin teruglezen.

Wat is de volgende stap?
Next is mij volledig blijven richten om internationaal klanten onder de aandacht te brengen, klanten die dat verdienen. Het voor elkaar krijgen om bedrijven die de wereld beter maken een podium in de media te geven. Op termijn hoort daar een nieuw pr-boek bij en internationale optredens als spreker om mensen te laten weten over de kansen van free publicity om hun verhaal naar buiten te brengen. Next is mij verder positioneren als het go-to-bureau voor zakelijke dienstverleners die free publicity zoeken in Nederland.

Jennifer Delano ook boeken voor een interessante free publicity lezing? Bekijk haar profiel en neem contact op met ZijSpreekt.

Fotografie: Carola Doornbos Fotografie

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Impressie van uitreiking regionale Vrouw in de Media Awards 2023 aan de winnaars bij regionale omroepen door initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg.

De landelijke Vrouw in de Media Award 2022 is voor Mirjam Kaijer. Ze schreef het boek 'Ik ben geen man' en ze richtte Voices for Women op waarmee ze aandacht vraagt voor meer onderzoek naar de man-vrouwverschillen in de zorg. Bekijk de impressie van de overhandiging door de initiatiefnemers Expertdatabase Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt.

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.