DAFNE SCHIPPERS WINT DE VROUW IN DE MEDIA AWARD 2016

18.629 stemmen
Een groot aantal stemmen is na de bekendmaking van de nominaties uitgebracht, 18.629 mensen in totaal hebben gestemd.
Dafne Schippers kreeg van de landelijke nominaties voor de Vrouw in de Media Award 2016 24 procent van de stemmen voor de deskundige die zich het best in de media heeft geprofileerd. Nederland ziet haar als de meest aansprekende vrouwelijke sporter, die atletiek weer op de agenda heeft gezet. Iemand die een absolute topprestatie levert en altijd positief omgaat met de media. Ook Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib en terrorisme-expert Beatrice de Graaf zien Nederlanders als rolmodellen vanwege hun mediaoptredens in 2016. Zij kregen respectievelijk 16 procent (Arib) en 13 procent (De Graaf) van de stemmen.

Dafne Schippers VrouwindemediaDafne Schippersbrug
In verband met haar verblijf in Zuid-Afrika waar Dafne de maand januari traint, nam haar broer en manager Derek Schippers, de prijs en oorkonde in ontvangst. Locatie: de Dafne Schippersbrug in Utrecht. De overhandiging had wat voeten in de aarde, omdat de nog in aanbouw zijnde brug slecht toegankelijk was en de brug in mist was gehuld, maar uiteindelijk troffen we elkaar. (foto: Marga Miltenburg ZijSpreekt, Janneke van Heugten VIDM en Derek Schippers). Derek bracht Dafne's reactie vanuit Zuid-Afrika over:

'Ik ben heel blij met deze prijs. Als ik de vrouwen zie staan in dit rijtje genomineerden maar ook van de eerdere winnaressen, zijn het stuk voor stuk slimme en krachtige vrouwen die echt iets betekenen op hun gebied en dit via de media goed kunnen uitdragen, dus een hele eer dat ik deze prijs dan win. Mooie erkenning!'

Bekijk ook de overhandiging op de mistige ochtend van 24 januari.

Motivaties voor Dafne Schippers
‘Atlete Dafne Schippers doet alles voor haar sport. Ze heeft de juiste instelling en atletiek weer op de agenda gezet. Een zeer gedreven persoonlijkheid die met minder dan goud geen genoegen neemt. Ze is het voorbeeld van doorzettingsvermogen, een voorbeeld waar veel vrouwen zich aan op kunnen trekken. De meest aansprekende vrouwelijke sporter, die een absolute topprestatie levert. Altijd positief in het nieuws en in het omgaan met de media. Ze is zelfbewust, weet wat ze wil, voor 100 procent gemotiveerd en ze vertegenwoordigt Nederland op een unieke manier. Sterke persoonlijk, zeer sportief en zo leuk hoe ze het publiek erbij betrekt. Ze geeft de atletiekwereld weer kleur. Daar mag Nederland trots op zijn. Een crack! Een topvrouw!'

Anita de Wit YGGawardStopLoverboysNU
Oprichter Anita de Wit kreeg van de You Go Girl genomineerden 34 procent van de stemmen. Zij geeft met haar Stichting voorlichting aan kinderen, die slachtoffer dreigen te worden van loverboys en vangt slachtoffers op. De stemmers roemen haar baanbrekend werk voor jonge meiden en omdat zij al jaren strijd voert voor de slachtoffers en hun een veilige opvangplek biedt.

Anita werd in haar huis dat ook als opvangplek voor slachtoffers dient verrast met de prijs. Ze was zichtbaar ontroerd, vooral nadat we een aantal motivaties van de stemmers voorlazen. Anita: 'Ik ben zo blij, want het is een erkenning voor het werk dat ik al die jaren doe en waar ik ook tegengas van ondervind. De komende tijd ga ik mij vooral richten op voorlichting geven op basisscholen en om aandacht te vragen voor de meerjarige meisjes die als slachtoffer geen kant op kunnen'.

IMG 5159 SmallStemmers voor Anita de Wit
“De problematiek rond loverboys is een nog veel te onderbelicht onderwerp in Nederland. Super dat Anita dit doet. - Anita heeft mij mijn vrijheid teruggegeven en dankzij haar sta ik eindelijk weer sterk en positief in het leven. Mijn ouders hebben hun dochter weer terug. - Zij probeert kwetsbare meiden te behoeden voor geweld en misbruik door criminele jongens. – Het is afschuwelijk als meisjes dit mee moeten maken. Gelukkig is de stichting er om hiervoor voorlichting te geven om het te voorkomen en te helpen. – Respect voor deze moedige vrouw die zeer moedig werk doet. – Jonge topper die echt haar nek uitsteekt voor kwetsbare kinderen in complexe situaties en zich niet laat ontmoedigen. – Prima stichting om alle tienermeiden ervan bewust te maken en zich voor deze boys te beschermen. – Zij zorgt voor een veilige plek voor meisjes die de meest nare ervaring achter zich hebben. – Haar doorzettingsvermogen en haar drijfveer om het probleem omtrent loverboys op de kaart te brengen en er zichtbaar iets aan te doen is de inspiratie-award meer dan waard. - Een topwijf!” (foto: Anita tussen Xandra, ex-slachtoffer en vrijwiliger bj de stichting en zoon Jordy de Wit).

Bekijk ook de weergave van de uitreiking bij Anita thuis.

Aanwezigheid vrouwen in de media
De initiatiefnemers zetten zich o.a. met de jaarlijkse awards in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia is al jaren hetzelfde en staat al twintig jaar stil. Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12 procent van de experts die aanschuiven een vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw.

Vrouw in de Media16 2 SmallEffect gebrekkige aanwezigheid
Veelgehoord argument is dat er minder vrouwen in de media zijn omdat ze nu eenmaal minder vaak hoge functies bekleden. Met deze uitleg gaat men voorbij aan het feit dat vooral experts zoals artsen, psychologen, advocaten, managers, hulpverleners, docenten, economen en woordvoerders in de media aan het woord komen. En het zijn juist vrouwen die deze beroepen hebben, maar dus niet in de media komen, licht Janneke van Heugten toe, medeorganisator en eigenaar van Mediaplatform Vaker in de Media. “Het is belangrijk dat meer vrouwen als expert en rolmodel in beeld komen. Alleen al omdat de aanwezigheid van rolmodellen in de media een grote invloed op het toekomstperspectief van jonge vrouwen heeft. Wat ons via de media bereikt, beïnvloedt hoe wij onszelf en anderen zien”, zegt Van Heugten.

Belang van zichtbaarheid in de media
Marga Miltenburg van ZijSpreekt benadrukt eveneens het belang van de aanwezigheid van deskundige vrouwen in de media. “Wanneer je niet zichtbaar bent, word je niet gezien, dus ook niet gevraagd. Door meer zichtbaarheid en hun optredens in de media krijgen vrouwen ook meer invloed op de publieke opinie. Het beeld wordt veelzijdiger. We doen dan ook een beroep op mediamakers om gericht vrouwelijke deskundigen aan het woord te laten.”

Over Vrouw in de Media Awards
Naast de landelijke Vrouw in de Media Award is er dit jaar ook een Vrouw in de Media winnares per provincie gekozen. De zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen is immers net zo belangrijk in de lokale regionale media. De winnaars staan op www.vrouwindemedia.nl vermeld.
Op voordracht van journalisten zijn tien landelijke vrouwelijke deskundigen geselecteerd en per regio ook tien experts die in aanmerking komen voor een eervolle vermelding. Er kon tot zondag 22 januari worden gestemd op www.vrouwindemedia.nl. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de vrouwelijke deskundigen zich het beste heeft geprofileerd in de media.
Dafne Schippers is vaker genomineerd voor de Vrouw in de Media Award en nu overtuigend winnaar. Eerder ging de prijs naar Longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009). 

Over You Go Girl
De You Go Girl Award is voor de vierde keer uitgereikt. De award is voor vrouwelijke deskundigen die effectieve stappen hebben gezet om in hun vak zichtbaarder te worden in de – ook regionale – media, radio, tv, in kranten, tijdschriften, social media. Tot 21 december jl. stond de inbox open voor aanmeldingen. De jury bestaande uit Irene de Bel (hoofdredacteur maandblad Opzij en voorzitter van de jury), Diana Matroos (Interviewer bij BNR Nieuwsradio en jarenlang nieuwsgezicht bij RTL) en Siham Raijoul (presentator & verslaggever NOS Jeugdjournaal), heeft een keuze gemaakt uit de voordrachten. Hierbij hebben zij gekeken naar aandacht in de media in 2016, diversiteit en groeipotentieel. Uit de tien genomineerden koos het publiek in meerderheid voor Anita de Wit van StopLoverboysNU. Op de tweede plaats staat kindbehartiger Marieke Lips met 15,5 procent van de stemmen en op de derde plaats schrijver/dichter/feminist Hélène Christelle Munganyende. Zij kreeg 9,6 procent van de stemmen.

De landelijke prijzen zijn beelden gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.

Logo VIDM 15 ZijSpreekt Logo RGB Logo Ellen Buchwaldt Logo Geertje Algera

ZijSpreekt/25 januari 2017

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin w
ACTUEEL CATEGORIEËN
ZIJSPREEKT IN DE MEDIA

Impressie van 15de editie Vrouw in de Media Awards op 080324 bij Beeld en Geluid in Hilversum. Presentatie: Janneke van Heugten en Marga Miltenburg

Impressie van uitreiking regionale Vrouw in de Media Awards 2023 aan de winnaars bij regionale omroepen door initiatiefnemers Janneke van Heugten en Marga Miltenburg.

in de media overzicht »

ZIJSPREEKT TRAINING

"Erg leerzaam, heel spannend, rustiger praten, sjaal afdoen als ik presenteer, kort en bondig zijn". Enkele reacties van vier deelneemsters na een dag hard werken aan hun presentatie op het podium. Kasteel Woerden is de vaste locatie van de training Sprankelend Presenteren van ZijSpreekt. Bekijk de impressie.